Lacatusu_on_Antarctica3_med.jpg
Home [Toate ştirile]

Constantin Lăcătuşu - Primul Român pe Everest

News
2010-05-01 A nins toata noaptea PDF Imprimare Email
A nins toata noaptea. Dimineata, cortul si saniile erau sub zapada. Ieri a fost prima zi pe schiuri si am reusit sa inaintam 11km. Traseul a fost greu, in continua ascensiune, prin zapada dificila si frinati de greutatea saniilor. Fiecare dintre noi cara cam 90kg.

Ziua sunt -5 pina la 0 grade,noaptea temperature coboara pina la -15C.

Mai avem de urcat inca 250 km pina la  acoperisul calotei. Acum am atins  935m altitudine.

Astazi plecam din nou la drum si desi ninge in continuare speram sa  mergem totusi 4-5ore.

 

GPS 
N 65grade47.5900’

V38grade54.5050’

 
2010-04-28 Maine plecam la Isortoq PDF Imprimare Email
Maine - 29 aprilie plecam cu un heli mic ticsit de bagaje la Isortoq, un loc despre care pana si groenlandezii spun ca e la capatul pamantului. De aici vom incepe cu adevarat marea aventura la care am visat cu atata rabdare. Avem tot ce ne trebuie, doar combustibilul pentru aragaze ne lipseste dar am facut rost si de el, prin amicii de aici din Tasiilaq si maine vom avea echipamentul si proviziile completate. Cu o sanie trasa de caini vom ajunge la marginea calotei de gheata avand in fata mai intai un ghetar cu multe crevase destul de inclinat si cu siguranta extenuant avand in vedere saniile supra-incarcate din primele zile ale expeditiei. Urcarea acestui prim obstacol ne va lua cam 4 zile. Odata atinsa insa cota 1100m urcusul scade in intensitate dar continua cca, 12 zile pana in punctul culminant al calotei, la cca. 2500m.
 
2010-04-26 În sfârșit în Groenlanda! PDF Imprimare Email

Suntem la Tasiilak. Nici urma de cargo. Poate miercuri. Am aminat elicopterul catre Isortoq pentru joi. Pina atunci ne aclimatizam aici, mai luam ceva provizii, foto/video. Locuitorii de aici, de pe coasta de Est sunt terorizati de 2 ursi polari care dau tircoale. Am luat deja 4 sanii lasate de prietenul Hans Christian si am gasit chiar o pusca americana. O cumparam miine.

 
2010-04-24 Jurnal Eco Greennland 2010 PDF Imprimare Email
Tocmai ne-am intors d la aeroport. Zborul spre Kulusuk, Groenlanda a fost amanat. Tot din cauza vulcanului. Directia vantului s-a schimbat si acum se pare ca avem aceeasi tinta cu vulcanul: Groenlanda ! Stam pe standby cateva ore fiindca nimeni nu spune clar daca se zboara sau nu. Just wait and check every 2-3 hrs. Avem nevoie de un calm desavarsit . Si de o corectie bugetara dak vom mai sta la Reykjavik. Deja trebuie facut din nou re-booking la urmatoarele 2 zboruri cu heli din Groenlanda (kulusuk-Tasiilaq si Tasiilaq-Isortoq). Cel mai fericit in dimineata asta a fost taximetristul care a facut cu noi 2 curse pline hotel-aeroport si retur.
 
2010-04-22 Jurnal Eco Greennland 2010 PDF Imprimare Email

La Copenhaga am facut o plimbare in zona palatului regal unde am asistat la schimbarea garzii, o ceremonie simpla, fara fastul de la Londra, decenta si cu atat mai frumoasa. La intoarcerea cu masina spre hotel, Stefan, consilierul economic al ambasadei noastre tocmai ne povestea despre lipsa de extravaganta si spp-isti a reginei in timpul deplasarilor prin oras, iar in clipa urmatoare ne spune: “Iata masina regala chiar in spatele nostru. Si este si Regina in ea“. Am mers aproape 5min cu regina dupa noi; nu a incercat sa ne depaseasca desi ar fi putut. Stefan era f bine informat. Ne tinea la curent cu evolutia situatiei de pe aeroport si cu testele de zbor facute de piloti finlandezi si apoi de avioane NATO. Copenhaga este poate cel mai scump oras din cate am vazut si ne puteam epuiza lejer aici resursele financiare ale expeditiei daca situatia nu s-ar fi deblocat. 


Am reusit sa evadam din CPH si am revenit la Reykjavik dupa mai putin de 1 an, tot cu Iceland Express. Ca o ironie a sortii cu doar cu cateva zile inainte de eruptia paralizanta Iceland Express trimitea clientilor un e-mail cu oferte turistice sub titlul atractiv : 'A Volcanic Offer in Iceland" !

Atat de vulcanica incat am pierdut avionul spre Groenlanda si 3 zile in Reykjavik. Se putea insa si mai rau.

Urmatoarea problema majora este acum situatia echipamentului trimis prin cargo de la Bucuresti cu ajutorul firmei Dacorom. Echipamentul urma un alt traseu din CPH, cu trecere mai intai pe coasta de vest a Groenlandei apoi spre sud si in final spre Kulusuk -Tasiilaq, destinatia finala. Noi ajungem la Tasiilaq pe 24 apr, preluam cargo-ul si urmeaza o ultima etapa aero, cu helicopterul, pana la mica asezare Isortoq, pe 26.

De aici vom incepe traversarea calotei glaciare, spre vest.

In ultimele zile am primit permanent update-uri privind localizarea echipamentului nostru, atat de la forwarder-ul din Rom cat si de la ambasada din CPH care au monitorizat cu atentie traseul urmat de cargo, expediat cu status special “high priority". Doar astfel echipamentul expeditiei noastre a putut urma un traseu si program quasi-normal, in conditiile in care toate transporturile aeriene plecate spre Groenlanda dupa redeschiderea aeroportului din CPH aveau ca prioritate aprovizionarea cu alimente a asezarilor supuse de o sapt unei adevarate blocade.

 
2010-04-20 Jurnal PDF Imprimare Email

Pe 2o seara intram in CPH dupa 24 ore d la plecarea din Rom. Trebuie spus ca nu am fi reuisit fara o motorizare adecvata, un X5 oferit cu generozitate de Automobile Bavaria cu care tocmai incheiasem un parteneriat. Aeroportul danez, cel mai important din nordul Europei a fost cel mai afectat de criza norului vulcanului si era inchis de 2 zile. Echipamentul nostru principal, trimis prin cargo din Rom cu sprijinul companiei Dacorom International era blocat in aeroport. La ambasada noastra din CPH am avut placerea sa cunoastem un adevarat diplomat, omul potrivit la locul potrivit. Am fost sprijiniti atat cat a fost omeneste posibil. Consilierul economic Stefan Porojan s-a ocupat de noi in mod direct si f eficient. Zborul spre Islanda de pe 21 era anulat iar compania Iceland Express ne trimitea sms-uri cu reprogramarea zborului la fiecare 3 ore, in care oricum nu mai credeam. Eram rugati sa nu mergem la aeroport pana nu primim confirmarea lor. Aceasta nu a venit insa nici macar a 2-a zi, p 22 aprilie cand aeroportul si-a deschis 50%din capacitate. Noi am aflat asta de la consilierul economic al ambasadei care ne-a si dus la aeroport si nu a plecat pana nu ne-a vazut imbarcati pt Reykjavik.

Ne-am despartit de un om care ne-a ajutat total dezinteresat si asta ne stimuleaza si mai mult.

Zborul spre capitala Islandei a durat cam 4 ore. La 120 km de destinatie trecem la mica distanta de vulcanul fumegand, cu nume greu de pronuntat. Conul sau activ strapunge un strat dens de nori albi care acopera cel mai mare ghetar din Europa. In acel moment pilotul face o mica gafa anuntand ca vulcanul poate fi vazut pe stanga. In acel moment, toti pasagerii s-au repezit la hublourile de pe acea parte si avionul s-a inclinat puternic, aproape instantaneu. In secundele urmatoare ne reamintim de drama de la Smolensk si apoi revenim cu picioarele pe pamant. Islandez. Dar calvarul vulcanic care ameninta pana si o expeditie romaneasca in Groenlanda continua. Multumim prietenilor de la BAUMIX fara de care nu ne-am fi apropiat atat de tare de Groenlanda si nici de vulcanul care a pus pe jar un continent intreg.

 
2010-04-18 Jurnal Eco Greennland 2010 PDF Imprimare Email
Planul nostru a fost de la inceput sa ajungem la Copenhaga cu masina. A fost pura inspiratie, sa zicem masculine, fiindca nimeni nu putea banui ca Europa ar putea fi facuta ko de un vulcan islandez. Pe drumul spre CPH puteam analiza in liniste stadiul final al pregatirii expeditiei si ultimele probleme aparute, dupa perioada stresanta de acasa dinaintea plecarii. Puteam inca face retusuri si gasi solutii de ultima ora. Pana la CPH aveam 2 intalniri foarte importante. La Viena urma sa primim o legatura de ski speciala din Norvegia si o piesa pierduta pe drum la un transport anterior dar esentiala pt expeditia noastra eminamente pe skiuri. Cum eram in criza de timp am aranjat ca acest mic colet sa fie trimis undeva p traseu, adik la Viena. Omul de legatura a fost un artist roman stabilit acolo de multi ani, solist de opera, profesor, impresar, Theo Coresi. Un om deosebit care la ora 5 dim ne astepta in capitala mondiala a muzicii. Cateva ore mai tarziu eram la Hamburg, in nordul Germaniei unde am intrat in posesia unei baterii speciale pt telefonul prin satelit. Si aceasta a avut istoria ei. Seful firmei germane era blocat de vulcan la NY cu o baterie de ultima generatie si un incarcator solar special pt noi. Neputand sa ajunga in Europa si-a pus oamenii din Germania sa ne rezolve situatia si a reusit.

 

 

 
INTERVIU JURNALUL: Constantin Lăcătuşu: Aventuri din tărâmul izolat al Groenlandei PDF Imprimare Email

sursa: www.jurnalul.ro

După ce a curerit Everestul, în 1995, Constantin Lăcătuşu a urcat pe cel mai înalt vârf din Groenlanda. Ultima expediţie a alpinistului român, încheiată după jumătatea lunii iunie, i-a adus nu doar obstacole dar şi o serie de satisfacţii. Despre acestea din urmă, celebrul Ticu Lăcătuşu ne-a povestit cu drag.

 Jurnalul Naţional: Aţi urcat pe cele mai înalte vârfuri continenatele, şapte la număr! Cum priviţi acum, de "la sol", această performanţă?

Constantin Lăcătuşu: A însemnat şi înseamnă mult pentru mine această realizare, deşi acum o privesc oarecum detaşat. Am fost al 66-lea om din lume ce a atins cele şapte vârfuri continentale şi încă sunt singurul român cu această performanţă. Între timp însă au fost alte provocari care mi-au oferit şansa de a reuşi chiar premiere absolute, ceea ce este mult mai plăcut şi chiar mai valoros fiindcă ţine de calitate şi nu de cantitate.

Dacă m-aş referi concret la TOP 7 (The Seven Summits) trebuie să recunosc că nici măcar după Everest nu credeam că voi atinge această performanţă în următorii cinci, şase ani, în primul rând datorită obstacolelor de ordin financiar. Etapa din Antarctica a fost foarte costisitoare dar am putut reduce din cheltuieli deoarece un alpinist american m-a solicitat ca ghid în acea expediţie. Aşa că, o parte din costuri s-au compensat.

Citeşte mai mult...
 
Reportaj TVR despre Eco Greenland 2009 PDF Imprimare Email
 
«ÎnceputAnterior12345678UrmătorSfârşit»

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL